And off we go! - Reisverslag uit Molde, Noorwegen van Peter en Karin Molenaar - WaarBenJij.nu And off we go! - Reisverslag uit Molde, Noorwegen van Peter en Karin Molenaar - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Peter en Karin

21 Februari 2020 | Noorwegen, Molde

Dinsdag 18 februari: samen online ticket reserveren, blijkt er geen koffer te zijn geboekt door onze reismaatschappij........en we willen toch echt muts en wanten mee dus koffer is onontbeerlijk! Na wat heen en weer gebel lijkt het geregeld.......eigenlijk valt deze “reishobbel” nog best mee, de oplettende volger weet dat reizen met mij altijd startproblemen oplevert haha Woensdag 19 februari brengt Erik ons al vroeg, voor de file uit, naar Schiphol. Na een voorspoedige vlucht, met helder weer en prachtig uitzicht op de besneeuwde en bevroren bergen en fjorden van Noorwegen landen we geruisloos op Gardermoen, het vliegveld van Oslo. Met de flygtog (sneltrein) zoeven we in n half uurtje naar Oslo central en ons hotel ligt aan t plein er recht tegenover, pal aan het Oslofjord, dus rollen we onze koffers in een wip het hotel binnen. Het is pas een uur maar we mogen al op onze kamer, super! Gauw n plas en de stad in. Stralende zon, zonnebril op, broodje op n bankje, bezienswaardigheden bekijken. Het is gewoon genieten hier! Na een pizza margharerita als avondeten (Mjammie) lopen we nog even naar de ticket-desk voor de Bergens-Bahnen treinreis die voor morgen op de planning staat. Daar horen we tot onze schrik dat de rails, door hevige sneeuwval geblokkeerd zijn op de hardangervida! Het is nog maar de vraag of de trein rijdt morgen of we eventueel een gedeelte met transfers met bussen kunnen omrijden......ja maar, mompelen wij, enigszins verschrikt,...wij moeten WEL met de Hurtigruten boot mee, hoe moet dat dan? Daar weet de mevrouw geen antwoord op en ze verzoekt ons morgenochtend om 08.00u terug te komen voor verdere informatie...........Donderdag 20 februari zitten we al om 06.30u fris en fruitig aan ons intercontinental breakfast en om 08.00u sharp staan we, iettewat gespannen, bij het treinloket. Wat zal de dag ons brengen?......pfjiew, gelukkig heeft de NSB (onze NS) de rails weer vrijgemaakt en kunnen we vertrekken, we zullen wel wat vertraging hebben door de huidige sneeuwval maar dat zal onze pret niet drukken! De reis, die 7 uur duurde voerde ons over de hardangervida, de meest hoge hoogvlakte van Europa en later langs enkele fjorden. Indrukwekkend mooi! Het weer was niet geweldig, natte sneeuw en wat mist maar we hebben, in onze warme coupe met comfortplaatsen inclusief tafeltje, genoten van deze toegevoegde trip van onze “op zoek naar het noorderlicht” reis. Uiteindelijk hadden we ruim een uur vertraging en bij aankomst in Bergen plensde het van de regen. Na enkele pogingen om de juiste transferbus naar de kade te vinden hebben we maar n taxi genomen! We konden meteen inchecken en na een veiligheidsbriefing konden we al snel naar onze hut op dek 5 met vrij uitzicht. A room with a view dus, wauw! De hut is niet groot maar alles wat nodig is is aanwezig, prima! S’avonds is er nog een informatief praatje over van alles en nog wat en de speaking leader maakt n grapje over seesickness.....het wordt komende nacht slecht weer en we moeten n stukje over open zee.....Maybe, you’ll eat your mail twice! Voor de zekerheid doen we onze anti-misselijk-drukpunt-polsbandjes om maar we maken ons er niet druk om, het zal wel meevallen! Ik vertel Joke zelfs nog grinnikend hoe snel Peter overal beroerd van werd, vliegen, varen, bussen, guttegut, ik heb wat over zijn rug staan aaien terwijl hij ergens over een railing of langs graskant stond over te geven........en ja, dan komt boontje natuurlijk om zijn loontje.....om 06.00 u wordt ik wakker, mijn hemel wat gebeurt er? De boot gromt en schudt, gaat heen en weer en snel delen Joke en ik een primatour tablet. Bij Joke helpt het voldoende maar bij mij is er geen houden aan, de tablet ligt binnen nog geen 10 minuten in de wc-pot! Gelukkig bereiken we al snel weer rustiger vaarwater en gaat Joke alleen ontbijten en neemt n droog boterhammetje voor me mee, ik moet nu nog even niet aan de lucht van gebakken eieren en bloedworst of pancakes met ahornsiroop denken hahaha. Een half uur later dan gepland(door het onstuimige weer) legt de boot aan bij de kade in Alesund. Het regent en stormt dus vermomd in regenjas met capuchon, haarband en warme wanten slenteren we wat door de straten met prachtige Jugendstil huizen uit 1900. Nog wat souvenier voor de thuisblijvers gescoord en weer terug naar de boot voor de lunch, smaakt alweer best! En dan nu zo meteen maar alvast weer n reistablet slikken, de wind is wel wat gezakt maar rond 18.00u komt er weer n “openzeevaarstuk” en dit keer wil ik graag alles binnenhouden! ......wordt vervolgd.....

• 21 Februari 2020 - 17:08

Piet Jan / Meta:

Het eerst stukje zeegang zit er op hopelijk nu rustiger vaarwater ,jammer van de regen in Alesund mooie plaats .groet Piet Jan Meta

• 22 Februari 2020 - 05:37

Els Gerrese :

Ja, ja, het is weer een leuk stukje. Zo te lezen lukt het jullie aardig en zijn jullie echte globetrotters.

• 22 Februari 2020 - 13:21

Ing:

Heerlijk om weer een stukje met jullie digitaal mee te mogen reizen. En ach jah, het zal eens een keertje gladjes gaan, dat is toch ook niet alles :). Van treinreizen kan ik mee praten, dat lukt mij ook niet altijd even goed. Gelukkig ging deze trein uiteindelijk wel. En kan je de regen bestendige stappers uit testen. Heel veel plezier. groetje , Ing

• 23 Februari 2020 - 01:25

Anita:

Och de opstart hebben jullie gelukkig gehad dus nu grag iets rustiger vaarwater en zalig genieten, probeer mee te lezen en genieten, wens jullie mooie momenten toe...we lezen graag weer verder mee ,...... zuidwester groetjes van Aniet

• 23 Februari 2020 - 16:44

Astrid:

Lieve Karin ik wens je een mooie en fijne reis met je zus. Je eerste verslag is alweer leuk en spannend. Ben benieuwd naar de volgende verslagen. Maar dat zal wel goed komen.

• 23 Februari 2020 - 19:11

Petula:

Wat een verhalen al meteen!
    Dat maakt reizen zo mooi, er gebeurt altijd wel iets!
    Have fun!