deel 9 van West naar Oost - Reisverslag uit Roses, Spanje van Peter en Karin Molenaar - WaarBenJij.nu deel 9 van West naar Oost - Reisverslag uit Roses, Spanje van Peter en Karin Molenaar - WaarBenJij.nu

deel 9 van West naar Oost

Blijf op de hoogte en volg Peter en Karin

29 April 2019 | Spanje, Roses

Deel 9 Van West naar Oost
Maandag 22 april,
2e paasdag rijden we via een schitterende route met daarin een haarspeld-bochten-stuk van 18 op een rij! (Is pittig hoor met je campertje omhoog, terugschakelend en hopend geen tegenligger te krijgen in de krappe bochten!) naar het gehuchtje Villanane en komen op een camping met uitsluitend Spanjaarden. Super gezellig en iedereen doet zijn uiterste best om een paar woordjes met ons te wisselen. Hier is het ook kindervakantie, net als in Nederland en het -kleine- overdekte zwembad is overvol met kwetterende jeugd. Wel jammer dat het weer hier zo bar tegen valt. Het is koud en het regent. En ons elektrische kacheltje zijn we vergeten mee te nemen en schijnt nu ergens in ’s Gravenzande in de voortent van een Hobby caravan bij ene zekere dochter en schoonzoon te staan …)
Dinsdag 23 april
We kiezen toch voor wat beter weer en besluiten dwars door Spanje van het Westen naar het Oosten te rijden…………Wauw, we schieten lekker op, 430 km op deze éne dag! We overnachten op een parking in Avinyo.
Woensdag 24 april
Vandaag maar 100 km te gaan! Eerst even supermarkt bezoeken, dan nog even tanken en daar zoeven we de rijksweg weer op………maar na slechts 15 km doet ineens het gaspedaal niks meer, hoe hard ik hem ook induw met mijn rechtervoet……idiote gewaarwording hoor als je 100km per uur rijdt ……ik manoeuvreer geschrokken maar voorzichtig naar de vluchtstrook en daar valt de gehele motor uit. Klaar, bam,” ik doe niks meer” zeggen alle rode lampjes in het dashboard!
Wat is dit dan? En wat nu?
Bellen met SOS-alarmcentrale, onze locatie doorgeven en uit de auto, veiligheidshesjes aan, gevarendriehoek plaatsen en wachten langs de kant van de weg… gelukkig is het droog.
Na een uur arriveert er een bergingsauto en mag ik de camper, waar aan de voorkant een lier in wordt gehaakt, voorzichtig de takelwagen oprijden. (Doodeng! Vooral het daarna er op grote hoogte weer uit springen!). We worden naar het bergingsbedrijf gebracht en daar staan we dan. Met alleen een Spaanssprekende chauffeur en secretaresse. Wachten, wachten en na 2 uur en lang leve google translate maar weer eens bellen met de alarmcentrale. Ondertussen heb ik zelf al uitgevogeld wat er aan de hand is……ohhhhh, ik schaam me zo……hoe dom kun je zijn……ik heb benzine getankt i.p.v. diesel. Na opbiechten lacht de meneer van de centrale dat dat echt niet zo stom is, het gebeurt ieder jaar wel zo’n 15.000 keer en in het buitenland is het vaak ook wat lastiger te zien bij de benzinepomp maar jeetje dat helpt me nauwelijks in mijn boos-zijn-op-mezelf en als ik bij het googlen verhalen lees over in de soep gelopen motoren na verkeerd tanken en total los verklaarde voertuigen begint dit er toch op te lijken dat het een van de slechtse dagen van mijn leven gaat worden. Na goedkeuring van verzekering -we zijn gelukkig allrisk, uitgebreid rondom verzekerd- worden we naar een grote garage in de plaats Vic gebracht en de monteurs gaan voor ons aan de slag…
Na drie uur wachten (het is inmiddels al na achten s avonds) krijgen we te horen dat het gefikst is
(o man, ik kan ze wel zoenen!). Helaas is de secretaresse al naar huis en kan de rekening niet meer opgesteld worden en kunnen we dus nog niet weg. Van onze verzekering mogen we een hotelletje boeken maar de garagehouder zegt dat we ook wel bij hem in de garage in onze eigen camper mogen overnachten en omdat ik de verzekering niet op nog meer kosten voor ons wil jagen liggen we als klein duimpje deze nacht te midden van grote landbouw tractoren en mega-combines die nog gerepareerd moeten worden in ons eigen vertrouwde bedje. Jammer dat Gijs er niet bij is, die had het vast prachtig gevonden hier!
Afijn, mijn slogan: elke dag een nieuw avontuur krijgt met dit “oliedomme” debacle wel een nieuwe dimensie!
Donderdag 25 april
Wat een geluk dat er geen schade is ontstaan aan de motor en de rekening van 200 euro is ook nog wel op te brengen………wel wat huiverig of alles wel ECHT oké is gaan we op pad en bij het eerste de beste station dat we tegenkomen om te tanken halen we er een pompbediende bij voor de zekerheid. Gasoil willen we en geen sans plomb! De auto gedraagt zich, nu ze van ons de juiste limonade weer heeft gekregen, voorbeeldig en voor twaalven staan we al op een camping in Rosès, Catalonië, westkust Spanje. Een dag later dan gepland! We zoeken een mooi plekje in de zon en installeren ons voor een week RUST.
Vrijdag 26 april – helemaal niets!!!!!!
Zaterdag 27 april, Koningsdag, Hoezee.
Fietstochtje langs het strand en zelfgemaakt oranjegebak van:
tarte catalan=de koning van Hispanje heb ik altijd geëerd
Duitse slagroom= ben ik van Duitse bloed
schepje mango-jam= Oranje boven!
Zondag 28 april
We bezoeken de Zondagse markt in Roses, slenteren er rond, kopen verse asperges en een Cantaloupe meloen, fietsen een stukkie van 25 km en ik maak ’s avonds dit verslag af en probeer het op de waarbenjij.nu site te zetten …
Dat lukt niet dus morgen eerst maar even naar de receptie lopen om te vragen wat er mis is met het door hen verstrekte username en password……

• 29 April 2019 - 17:53

Anita:

Wat maken jullie er toch bijzondere dagen van,.... maar alle respect hoor enorm knap zoals je erdoor gaat... jemig wat een verhaal en wat een herinneringen maken jullie toch..... afgewisseld met heerlijke ingrediënten en vieren in het oranje...... Wens jullie nog mooie momentjes onder die stralende zon...liefs met Warme Groet, Anita xxx

• 29 April 2019 - 18:24

Piet Jan:

Beste Karin en Peter '
    Neem nu maar aan dat jullie vergissing met de benzine en geen diesel iets is wat bijna elke dieselrijder eens heeft meegemaakt , of het tijdens het tanken het in de gaten krijgt dat het verkeerd gaat .
    Gelukkig hebben jullie het ondanks een paar kleine akkefietjes met de camper een mooie trip daar in het zuiden .
    groetjes van Piet Jan /Meta

• 30 April 2019 - 05:14

Ans:

Man man.....wat maken jullie mooie, maar ook bijzondere dingen mee!
    Jullie sjeesen van hot naar her met de nodige tegenslagen, maar gelukkig komt alles weer goed. Straks thuis hebben jullie tijd nodig om bij te “tanken”! Hahaha
    Lieve groet van ons!

• 30 April 2019 - 06:40

Joke:

Nou, zussie, ik hoop dat je nog veel fouten kan maken ....
    Nu heerlijk even rust. Beetje luieren in de zon, duik in het zwembad, boodschappen ( op de fiets) bij de plaatselijke supermarkt. Zo vieren miljoenen mensen vakantie ;-) Geniet hiervan.
    kusvanzus!

• 30 April 2019 - 15:41

Wybo Elzinga:

Hoi reis tijgers,
    Wat een avonturen maken jullie mee,en Karin dat kan zelfs jouw gebeuren dus ,de verkeerde slang( ha,ha).
    Gelukkig opgelost,mat daaraan gekoppeld een unieke overnachting.
    Leuk dat jullie in Roses staan,zeer bekend terrein voor ons.
    Op zoek naar meneer Dali enz...
    Blijf nog maar even daar want de Siberische beer is weer onderweg. Er nog een staartje koud weer.
    Groeten ook van Marian,maar de schrijver is Wybo.

• 30 April 2019 - 16:12

Hannie:

Wat een kanjers zijn jullie, niets is te gek overal komt een oplossing voor. Dit is een reis die nog lang na zal sudderen, voor dat het fotoboek klaar is heb je de reis nog wel een keer gemaakt. Nu lekker ontspannen en genieten van het mooie weer, ook dat is vakantie.

Lieve groet uit een koud Nederland.

• 30 April 2019 - 18:42

Wilma:

Stoer hoor! Ik doe het je niet na allemaal. Gelukkig dat het weer is opgelost, nu nog even genieten hopelijk. Hartelijke groet, ook namens Tine.

• 01 Mei 2019 - 17:11

Kanjers zoals jullie je overal weer doorheen slaan! Wat een belevenissen! Van Wauw via Wooh naar OOOOh, Hieper de Piep en weer Wauw. Pluk de dag en geniet voor je het weet is daar in ene de terugreis weer......Liefs Wilma