deel 6 Faro en de kust van de Algave - Reisverslag uit El Puerto de Santa María, Spanje van Peter en Karin Molenaar - WaarBenJij.nu deel 6 Faro en de kust van de Algave - Reisverslag uit El Puerto de Santa María, Spanje van Peter en Karin Molenaar - WaarBenJij.nu

deel 6 Faro en de kust van de Algave

Blijf op de hoogte en volg Peter en Karin

08 April 2019 | Spanje, El Puerto de Santa María

Deel 6: Faro en de kust van de Algarve

Maandag 1 april (kikker in je bil)
We stappen op de fiets, verkennen het praia de Faro (strand, schiereiland en lagune) en trappen ons op de pedalen door het wonderschone natuurgebied Parque natural da Ria Formosa, onderweg spotten we van zeer nabij een foeragerende zwerm flamingo’s die hier op doorreis zijn van uit het verre zuiden naar het hogere noorden en hier een lunchpauze hebben! Zelf kopen we bij een plaatselijke straatventer heerlijke verse Naraja’s (sinaasappelen) als tussendoortje, het is nu oogsttijd hier en ze zijn zoet en sappig, mjammie!
Dinsdag 2 april
Uitgebreid ontbijt en pas tegen de middag starten we de motor weer op…….we volgen een mooie route langs de Algarve en slaan de grootste toeristendorpen Albufeira en Quarteira over, we houden geen van tweeën van massatoerisme met hoge hoteltorens, appartement-blokken en discotheken. Ook slaan we Lagos even over, die staat wel op ons lijstje maar weeronline voorspelt over enkele dagen veel wind en regen en daarom switchen we het program en gaan eerst naar de volgende attractie die eigenlijk ook wel ontzettend toeristisch is maar dan toch anders: het Fortaleza de Sagres, het fort huisvestte vanaf 1415 de zeevaartschool van Hendrik de Zeevaarder. Hij verzamelde de beste astronomen, cartografen en instrumentenmakers van die tijd om zich heen en gaf zo de aanzet tot grote ontdekkingsreizen. Omdat we inmiddels alweer de derde nacht op rij “wild slapen” hebben we vanavond voor het eerst na de reparatie van de gastoevoer even uitgetest of we nu ook weer warm water kunnen maken. Jippie, dat werkt ook weer en omdat we vanmiddag ook schoon water hebben ingenomen kunnen we allebei heerlijk even douchen in “eigen huis”. Morgen gaan we naar “O fim du monde” oftewel het einde van de wereld dus ja, daar moet je wel schoon naar toe toch hahaha.
Woensdag 3 april
Bezoek aan Cabo de sao vicente c.q o fim du monde of, de naam van heel lang geleden, Promontorium Sacrum- heilige kaap-. Dit laatste stukje land is dus het meest zuidwestelijke puntje van Europa. Het is een kale rots met daarop een vuurtoren van 84 meter hoog met de krachtigste lamp van alle vuurtorens in Europa. Niet te bezoeken, wel te bezichtigen evenals de golven die tegen de hoge rotsen aanbeuken. Het waait er altijd, zelfs al schijnt vandaag het zonnetje. Het is een leuk uitstapje en ik maak ijverig wat foto’s voor in mijn vuurtoren-scrap-album (met foto’s van vuurtorens door heel Europa).
Aan het eind van de dag bedenk ik me dat we nu zowel het hoogste noorden -de Noordkaap in 2011- als het uiterste zuidwestelijke punt – vandaag in Portugal bij de vuurtoren- van Europa hebben gezien. Mooi zo, kan dat van onze bucketlist af! EN, we zitten precies op het midden van onze reis, letterlijk en figuurlijk. Vanaf morgen gaat onze neus weer -langzaam- richting Moordrecht….
Donderdag 4 april
…Via een schitterende route rijden we langs de Atlantische kust omhoog, rondom de kaap van Carrapateira waar we stoppen om een pittige wandeling te maken langs strand en rotskust waar de woeste golven tegen aan beuken, indrukwekkend gezicht. En helemaal logisch en duidelijk dat zwemmen hier levensgevaarlijk is! Maar wat een rust en ruimte en onbedorvenheid hier nog en onontdekt door de toeristische massa. Een cadeautje vinden we dit! Dan via B- weggetjes door naar Barragem da Bravure, een van de mooiste waterbekkens van de Algarve. Als we een hooggelegen parkeerplaats tegenkomen besluiten we voor de vijfde nacht op rij “wild te kamperen”. Morgen gaan we echt naar een camping, ze voorspellen kou en regen, ik moet nodig een waarbenjijnu verhaaltje plaatsen en daar heb ik wifi op mijn laptop voor nodig en ons beddengoed (en wijzelf ook) kunnen wel weer eens een schrobbeurt gebruiken…….
Vrijdag 5 april
Afgelopen nacht hebben we niet zo goed geslapen, ons huis op wielen leek wel een scheepje in een woeste zee, zo hard lagen we te schudden in de storm. En ook regen en onweer kwam voorbij, HEFTIG!!!! Ach ja, wie hoog gaat staan vangt de meeste wind nietwaar, proest!
We rijden naar Lagos, plunderen een Lidl, laten de auto op de bijbehorende parking staan (ja dat mag van meneer Lee Dell, je mag zelfs bij hem slapen!) en lopen de stad in, op zoek naar het beeld van Hendrik de zeevaarder (om mijn verhaaltje van hem, samen met het fort in Sagres en de vuurtoren van Cabo, compleet te maken in fotobeelden). Daarna bezoeken we de kathedraal Igreja Santo Antonia die zo afschuwelijk vol prots en praal en goud en portugese tegeltjes en cherubijntjes hangt dat het gewoonweg spuuglelijk is. Of althans, dat vinden wij! Volgende stop is het oude douanekantoor waar onder de arcade de eerste slavenmarkt van Europa werd gehouden (van 1444 tot 1756). Onvoorstelbaar dat hier (voornamelijk zwarte Afrikanen, zowel man als vrouw) als vee werd verkocht om het zware werk op schepen en in plantages overzee te moeten doen. Onmenselijk wreed. We kennen de beelden van vele films en series maar hier dringt het beeld bijna nog echter binnen! Aan het einde van de dag arriveren we op de “Yellow village”camping, super de luxe met binnen en buiten zwembad, jacuzzi en GEEN internet omdat ze toevallig juist nu glasvezelkabaal aan het plaatsen zijn voor nog sneller digitaal verkeer maar nu dus even helemaal niets……….hebben wij weer......dus geen mogelijkheid om mijn inmiddels ellenlange, tweeweken omvattende “waarbenjijnu” te kunnen plaatsen helaas……
Zaterdag 6 april
Beetje zon, beetje regen, 13 graden, brrrr, na 4 weken korte broek nu maar even een lange aan en ook shirt met lange mouwen. Bij jullie schijnt het nu heerlijk te zijn, zon, 20 graden, ik gun het je van harte! Wij wassen en drogen ons beddengoed, vermaken ons in (het overdekte) zwembad en bubbbbbelwater, kletsen wat met de buren, eten heerlijke groene asperges met ham en eitje en kruipen ’s avonds al vroeg, helemaal schoon geweekt in een fris ruikend bed, wat kan het leven toch simpel zijn.
Zondag 7 april
Al heel vroeg liggen we nog even in het zwembad, even de spieren los maken!
Daarna een tochtje van 70 km naar Ourique waar de volgende camping op ons wacht, hopelijk met WIFI. Ik heb gisteravond nog even snel de lange tekst in tweeën gedeeld zodat ze per week gaan en jullie er gewoon twee tegelijk krijgen, dat is duidelijker hoop ik (in ieder geval wel voor mij)

• 08 April 2019 - 11:55

Marian:

Alles weer gelezen, zijn weer helemaal bij Karin en Peter
    Veel plezier, de weken gaan snel(troost bij heimwee

• 08 April 2019 - 16:01

Hannie:

Heerlijk 2 verhalen tegelijk. ik had het al gemist. Wat een prachtige reis maken jullie en dan nog maar op de helft. Vergeet Bilbao niet en ook de kust daar het is prachtig. Groeten en tot het volgende verhaal.

Liefs Ton en Hannie

• 08 April 2019 - 17:18

Joke:

Dus jullie huisje op wielen is ook stormbestendig!
    Fijn dat jullie nu inmiddels beter weer hebben en 'n camping met WIFI.
    't Leven van een vakantieganger kan soms zwaar zijn ;-)
    lieve allebei, zonnige groet uit Moordrecht
    en kusvanzus.

• 09 April 2019 - 16:09

Ingrid:

Begon al zorgen te maken, ma vroeg ook al telkens : al bericht van Peter en Karin? Maar gelukkig weer 2 ! onwijs leuke verhalen. (ga haar zo gelijk bellen en voorlezen) Heerlijk hoor zo'n huisje op wielen. Hopelijk verder mooier weer en geen rare fratsen meer wat betreft het gas ! Groet, Ing

• 11 April 2019 - 05:42

L4A :

Hoi, weer alles doorgelezen.
    Mooie foto's en Polarsteps is een leuke app hè?
    Groeten uit H. I. A.