deel 1- Figueres - Reisverslag uit Peralada, Spanje van Peter en Karin Molenaar - WaarBenJij.nu deel 1- Figueres - Reisverslag uit Peralada, Spanje van Peter en Karin Molenaar - WaarBenJij.nu

deel 1- Figueres

Blijf op de hoogte en volg Peter en Karin

03 Maart 2019 | Spanje, Peralada

Vertrek en eerste dagen….
Controlefreak als ik ben heb ik alles dubbel gecheckt VÓÓR vertrek…..fietssleutels bij ons, navigatiesysteem voor zowel camper-rijden als met de fiets opgeladen, fietsaccu’s vol, het hele lijstje van wat er allemaal mee moet afgevinkt…….check, check, dubbelcheck……
…..maar als we op dinsdagmiddag de schoonwatertank afvullen tot 50%
- dat is zat, scheelt in de totale 3500kg die we max mogen zijn-
lekt er water weg op ons erf en op woensdagochtend is de tank nog maar voor 25% vol…..dat is dus niet goed….zo kunnen we niet weg!
Meteen naar camperbedrijf Delft gereden en ondanks alle drukte wordt er n monteur vrijgemaakt om op onderzoek uit te gaan…….vorstbeveiliging in werking i.v.m. lichte nachtvorst? Afdichtring tank lek? Dat allebei opgelost en dan blijkt er ook water aan de voorkant van de
camper weg te lopen, HÛH,….en is de hele dubbele bodem nat, AAIIII…….. En nou ja, is er ook nog n verzakking/lekkage aan het toilet en het vervangende onderdeel niet aanwezig.
Poeperdepoep denk ik, we komen hier vandaag nooit meer weg!!!! ERROR!!!!
Uiteindelijk blijkt het allemaal toch op te lossen en vallen de kosten ook nog te behappen.-wel gelijk n onvoorzien hapje uit ons totale vakantiebudget-
Zo’n 5 uur later dan gepland passen we onze route aan en rijden i.p.v.
via Utrecht-Maastricht-Luik-Luxemburg nu
vanuit Delft via Rozenburg-Antwerpen-Brussel-richting Luxemburg.
Vlak voordat we België verlaten vinden we n plekje voor de nacht in Redu. Voor zover we kunnen zien “lekken” we niet meer en omdat het vrij fris is zetten we de kachel even aan zodat ook meteen de bodem lekker opdroogt.

Omdat het schakelen zo af en toe problemen gaat geven voor Peter en we eigenlijk wel wat kilometers willen maken schieten we donderdag- geheel tegen onze principes- in Frankrijk de pèage op. We rijden om en om, supersaai, maar rond vijf uur draaien we de uitgezochte parking in Reventin/Vaugris, net onder Lyon, op en hebben zo onze verloren tijd van gisteren weer ruimschoots ingehaald!
Langs de pèage is er bij alle grote rustplaatsen/tankstations ook een sani-station waar je vuil water kunt lozen, schoon water kunt innemen en het chemisch toilet kan legen. -jawel, dat zit bij ons na 3 dagen aardig vol, heerlijk om op je eigen pot te zitten!-
Dus dat is op vrijdag onze eerste huishoudelijke taak en dan rijden we in één dag naar Peralada, een prachtig oud dorpje met van die idyllische hellingstraatjes, op zo’n 6 km van Figueres/Spanje. Rondom de camperparking zijn zo’n 40 ooievaars, twee aan twee, bezig om hun nesten -die ze in de winter verlaten voor de Afrikaanse zon en nu bij terugkomst wel een opfrisbeurt kunnen gebruiken- te coifferen.
Hun geklepper (werkoverleg denken we) gaat de hele avond door, best gezellig!
‘s Avonds springen we om-ste-beurt even onder de douche,
wat een luxe toch om die gewoon “aan boord” te hebben!
Heerlijk opgefrist beginnen we onze eerste Spaanse nacht tussen een Duits en Frans echtpaar!
Zaterdag het volgende avontuur: op de fiets naar Figueres, naar het Salvador Dali-museum.
Onderweg blijkt mijn elektrische fiets niet te werken en Peter biedt galant aan dat ik op de zijne mag zodat ik fluitend in Figueres aankom en Peter met zweet op zijn rug……….
Volgens de vanochtend geraadpleegde ticketline/website zijn er vandaag nog 182 tickets availible en daarom zijn we op de bonnefooi gegaan. Bij aankomst is er een ieniemieni-rij bij de ingang maar we zijn net op tijd want na ons komt er de gebruikelijke kudde Koreanen (ze doen me denken aan de ooievaars met hun “geklepper”) en staat er meteen een flinke sliert mensen achter ons.
En wat vinden we van het museum?
Absurd. Bizar. Prachtig. Indrukwekkend. Lelijk.
Verbazend. Intrigerend. Humoristisch, kortom zeer de moeite waard!
Wel jammer dat de ijswinkels hier nog dicht zijn…….
Nu moet Peter het doen met de meegenomen dopper met Karvan Cevitam, een TINY-TONY en druiven op n bankje op t plein! Wel in de zon, zonder jas !
Terug bij de camper rommelt Peter wat aan mijn fiets en TADAA……
losgeschoten koppelingetje gevonden en gerepareerd, MIJN HELD VAN DE DAG!

• 03 Maart 2019 - 17:14

Elaine:

Wat goed om te horen dat jullie je zo goed vermaken en dat ppa je fiets gemaakt heeft

• 03 Maart 2019 - 17:52

Anita Izendoorn:

Hoe zalig, beetje stroef begin maar het klinkt allemaal weer overheerlijk de tour is aan de betere hand en dat ijsje komt ook wel weer... Doe je held de groetjes en een warme knuffel vanuit een koud Rijswijk

• 04 Maart 2019 - 03:46

Wilma Van Blitterswijk:

Goed bezig hoor. En lekker mooi weer bij jullie. Heerlijk ☀️
    Nu verder alleen maar genieten van jullie reis.

• 04 Maart 2019 - 04:06

Marja:

Heerlijk weg, geniet, Nu maandagochtend uit mijn werk, stromachtige nacht, bomen op de weg.
    Goed dat jullie lekker ver weg zijn met heel mooie andere bijzonderheden.
    gr

• 04 Maart 2019 - 05:58

Ans:

Wat een genot om je verhaal te lezen.
    Het is moeilijk voor te stellen dat jullie in de zon zonder jas kunnen fietsen. Het is hier herfst!
    Ik heb het idee dat ik jullie opstart problemen vaker heb gelezen....hahaha, maar alles komt weer goed.
    Geniet en tot de volgende keer.

• 04 Maart 2019 - 07:12

Marian:

Zo zijn we er toch een beetje bij Karin, Leuk

• 04 Maart 2019 - 12:01

Hannie:

Wat fijn te horen dat jullie zo super gereden hebben, ja de peage is niet gezellig maar je schiet lekker op. En dat museum lijk me wel wat dat zal ik onthouden. Zaterdag bij de opening geweest van de tentoonstelling en een mooi stukje werk van Joke gekocht zijn we hartstikke blij mee. Genieten jullie lekker in de zon en we zien weer uit naar het volgende verhaal.

• 04 Maart 2019 - 14:38

Joke Pols:

och lieverd, wat heerlijk dat jouw lieftallige prins de oplossing weet:
    gewoon 'n losgeslagen koppeling weer vast schroeven! Tja ;-)
    En hee ... zo'n horrorverhaal bij vertrek van jullie reizen ver weg ...
    dat hoort er wel een beetje bij, ondertussen.
    Superfijn dat de boel naar behoren weer werkt. Toch?
    Nu op weg naar Valencia en Carthagena.
    Heb het goed met elkaar en 'n mooie reis. kusvanzus

• 04 Maart 2019 - 15:02

Wilma:

Zoals altijd een geweldig reisverslag.....leuk om zo een beetje mee te reizen. Fijn dat jullie na een stroeve start nu lekker kunnen genieten. Toppertje jouw Peter, fiets weer tiptop in orde. Veel plezier , ik kijk alweer uit naar nieuwe verhalen.....

• 04 Maart 2019 - 16:34

Ellen:

Hey...wat een belevenissen en zo leuk dat jullie ons mee laten lezen!

• 05 Maart 2019 - 15:15

Ingebeer:

Tsjah als jullie "gewoon " weg kunnen gaan wordt het zoooooo saai! Nu kan je ons mee laten genieten met jullie avonturen. Fijn dat Peter je fiets wel kon maken. Die Dali was een rare man dus dat museum klopt wel :). Heel veel plezier lieverts en die ijstent gaat echt wel een keer open in die 10 weken !

• 05 Maart 2019 - 15:33

Anja Aanen:

Wat leuk om weer mee te genieten!
    Veel plezier!!
    Liefs, Anja

• 06 Maart 2019 - 05:26

Els Gerrese:

Wat heerlijk om jullie belevenissen te lezen. Ik geniet van de verhalen en kijk uit naar de volgende belevenis.

• 10 Maart 2019 - 07:44

L4A :

Heerlijk om jullie verhalen te lezen.
    Stuur wat zon hier naar toe. Het waait en regent. Bwehhhhh.